Veel juridische geschillen bij aankopen gebruikte auto's
Er worden dit jaar meer gebruikte auto’s gekocht dan vorig jaar. Rechtsbijstandverzekeraar DAS ziet daardoor ook een forse stijging in het aantal geschillen rondom aankopen van gebruikte auto's. De meeste discussies gaan over gebreken in en aan auto’s en garantie.
Veel voorkomende geschillen
Naast teruggedraaide kilometerstanden ziet DAS veel zaken over schade uit het verleden die niet bekend was of niet goed hersteld blijkt te zijn. Daarnaast zijn er geschillen over defecte onderdelen in de breedste zin van het woord, zoals turbo’s, remsystemen en boordcomputers. Ook ontstaat er discussie over mechanische problemen, zoals te hoog olieverbruik, en ontbrekende opties die volgens de verkoopinformatie wel aanwezig zouden moeten zijn.
Controle onderhoud en garantie bij aankoop gebruikte auto
Om problemen bij de aanschaf van een tweedehands auto te voorkomen, zijn er enkele aandachtspunten:
- Controleer de kilometerstand en ook het onderhoud goed. Een onderhoudsboekje met stempels biedt geen volledige zekerheid dat de auto door een officiële dealer is onderhouden. Zegt de verkoper dat de auto altijd door een dealer is onderhouden? Dan kan dit eenvoudig worden geverifieerd via het chassisnummer en/of kenteken bij de merkdealer.
- Daarnaast is het cruciaal om te informeren naar de garantie op de auto en de duur hiervan. Indien de auto wordt verkocht met fabrieksgarantie, controleer dan of deze garantie ook door de Nederlandse importeur wordt erkend en wanneer deze garantieperiode afloopt.
Wat moet je doen bij een mankement aan de gekochte auto?
Neem bij een mankement aan de zo snel mogelijk – en zeker binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek - contact op met de verkoper. Geef deze verkoper de kans om binnen redelijke termijn diagnose te stellen en een reparatie uit te voeren. Als je recht hebt op reparatie of vervanging, moet de verkoper dit regelen. Voor fabrieksgarantie geldt vaak dat de auto door een merkdealer of erkend reparateur onderhouden moet zijn.
Leg afspraken vast in de koopovereenkomst
Soms belooft een dealer gebreken te herstellen bij aankoop. Zorg ervoor dat deze belofte in de koopovereenkomst wordt opgenomen. Zo is duidelijk is welke gebreken wel en niet worden hersteld als deze bij de koop al duidelijk waren. Is door aanwezigheid van gebreken korting gegeven? Dan is het verstandig om deze gebreken en de korting ook te benoemen in de overeenkomst.
Advies over de rechtsbijstandverzekering
Krijg je toch te maken met een geschil bij de aankoop van een gebruikte auto? Dan is het prettig als je terug kunt vallen op juridische hulp. De adviseurs van VMD Koster vertellen je graag wat een rechtsbijstandverzekering voor jou kan betekenen. Bel 023 556 00 00 voor persoonlijk advies.